ליקויי בניה חמורים – בדיקה, טיפול ופיצוי

"ליקויי בניה" או "כשלים בבניה" מתייחסים לפגמים המתגלים במהלך תהליכי הבניה של מבנים. מדובר בתחום רחב שכולל מגוון רחב של בעיות ונושאים, וכיום ברוב הדירות בישראל אפשר למצוא יותר מסוג אחד של ליקוי בניה. אלה נוצרים מסיבות שונות, ולמרות שהם נפוצים, רק מעט מהם מהווים בעיות חמורות ומשמעותיות.
ליקויים חמורים בבניה יכולים להתבטא בדרכים שונות, ולעיתים אינם גלויים לעין בגלל שהם נסתרים. הכרה בליקויים אלה חשובה מאוד, שכן הם עלולים לסכן אותנו, את השכנים, אורחינו ואף את חיות המחמד שלנו. הבית אמור להיות המקום הבטוח ביותר עבורנו.
דוגמאות לגורמים לליקויי בניה חמורים כוללות:
טעויות הנדסיות, למשל, גובה לא מתאים של מעקה בטיחות העלול לגרום לנפילות.שגיאות של פועלים, כמו רצפות בחדר אמבט שלא מאפשרות זרימת מים נכונה לניקוז, מה שעלול לגרום להחלקה.שימוש קבלנים בחומרים זולים כדי לחסוך בעלויות, אשר יכול להוביל להתמוטטות של מדפים ותמונות.טעויות של בעלי מקצוע כמו חשמלאים, לדוגמה, לא התקנת ארכה כראוי המגבירה את סכנת ההתחשמלות.הדרך הטובה ביותר לזהות אם בבית קיימים ליקויי בניה חמורים היא על ידי הזמנת חברת בדק בית או מהנדס לבדיקה מקיפה, כולל השימוש בכלים מתקדמים ומומחים בתחום, כדי לקבל דו"ח מפורט על הפגמים בבית.
כאשר נזהים ליקויי בניה, ישנן מספר אפשרויות לטיפול:
הטיפול העצמי: ישירות עם הקבלן, שיבדוק ואם הוא אמין, יתקן את הליקויים על חשבונו.פנייה לעורך דין מתמחה בליקויי בניה: כדי לנהל את התהליך באופן מקצועי, כולל שליחת מכתבים לקבלן ופנייה למערכת המשפטית במידת הצורך.פיצויים עבור ליקויי בניה יכולים להיות משמעותיים, והם נתונים למשא ומתן בין הצדדים. רק בית המשפט יכול לקבוע את הסכום הסופי שהקבלן יחויב לשלם.